FANDOM

Yhtenäinen sääntöjen noudattaminen on tärkeää. Siksi jokaisen lukijan ja muokkaajan on hyvä lukea nämä säännöt ja ohjeet läpi ennen, kun alkaa tekemään mitään.

Pienet rikkeet

Rike Kuvaus Toimenpiteet
Testimuokkaus Kun aloitteleva muokkaaja, joka on vasta löytänyt Wikian, haluaa kokeilla muokkaamista, hän ei yleensä löydä hiekkalaatikkoa, vaan kokeilee muokkailua väärään paikkaan. Käyttäjälle ilmoitetaan, että muokkaus on kumottu. Kerrotaan, mikä meni väärin ja ohjataan hiekkalaatikolle.
Kysymys sivulla Kun aloitteleva muokkaaja haluaa kysyä ihmisiltä jotain, hän saattaa tehdä muokkauksen artikkelisivulle. Muokkaus kumotaan ja käyttäjälle kerrotaan virheestä. On myös sopivaa vastata hänen kysymykseensä, jos mahdollista.
Rikkeiden toistuminen Muokkaaja ei noudata ohjeita ja lopeta vastaavanlaista muokkailua, vaan tekee vastaavaa uudelleen. Virheet kumotaan ja käyttäjälle annetaan varoitus.

Normaalitason rikkeet

Rike Kuvaus Toimenpiteet
Jatkuva ohjeiden sivuuttaminen Käyttäjä toistaa rikkeitä yhä uudelleen eikä noteeraa kieltoja, vaikka häntä on varoitettu bannista. Muokkaajalle annetaan bannia eli porttikieltoa Propelliin rikkeistä riippuen puolesta viikosta kuukauteen.
Sotkeminen Käyttäjä sotkee sivua ja kirjoittaa sinne tietoa, joka on asiatonta. Ensimmäisestä kerrasta kahden päivän jäähy ja jos kyseessä on sivu, joka on kattava ja laaja, päätöksestä riippuen viikon tai pari.
Jatkuva sotkeminen Käyttäjä sotkee sivuja vielä jäähyjen jälkeenkin. Pidempi banni, sivujen laadusta riippuen useammasta viikosta muutamaan kuukauteen.
Chatissa mölyäminen Käyttäjä käyttäytyy Propellin chatissa asiattomasti. Varoitus.
Jatkuva spammi chatissa Varoitus ei tehoa ja mölyäminen jatkuu Jäähyä chatista puheiden vakavuudesta riippuen.

Vakavat rikkeet

Rike Kuvaus Toimenpiteet
Vakava toistuva sotkeminen Muokkaaja jatkaa sotkemista yhä bannien jälkeenkin. Uudet bannit, tällä kertaa kestoksi vuosi.
Arvokkaan sivun sotkeminen Muokkaaja vahingoittaa sivua, jonka koko, muokkaajamäärä ja tärkeys ovat korkeat. Puoli vuotta jäähyä.
Toistuva arvosivurike Muokkaaja jatkaa puolen vuoden jäähyn jälkeen arvosivujen sotkemista. Välitön ikuinen banni.
Henkilökohtainen hyökkäys Kaikki varmasti ymmärtävät, että kanssamuokkaajia pitää kunnioittaa. Jos joku siis kuitenkin loukkaa toista, on rike vakava. Tapaus menee ylläpidon selvittelyyn ja vakavimmista rikkeistä ikuinen banni.
Törkyily ympäri Suomen Wikiaa Käyttäjän havaitaan sotkeneen sivuja myös muualla Suomen Wikian peliwikiketjussa ja nyt muokkaaja on tullut sotkemaan Propelliakin. Muokkauksien vakavuudesta Propellissa riippuen bannia. Sarjatöhrintä ympäri Wikiaa pahentaa rangaistusta huomattavasti.
Ylläpidon päätösten kieltäminen Bannia saanut käyttäjä tulee uudella käyttäjällä valittamaan ylläpidolle saamastaan rangaistuksestaan. Jos rike ei vakava, asiasta voidaan keskustella. Propellin ylläpito tekee kuitenkin päätökset yhdessä ja yhteisen hyvän nimiin, joten jos armahdukseen ei mitään syytä vaan rike todellinen, pysyy banni. Ja jos rike ehdottoman vakava, pidentyy banni, sillä tässä kohtaa viimeistään pitäisi tajuta tehneensä väärin.

Muita ohjeita

Tervetuloa kirjoittamaan artikkeleja Propelliin, Suomen Wikian Pelien Verkkolehteen. Jotta verkkolehden sisältö, sekä Propellin ilmapiiri pysyisivät hyvänä, olemme laatineet verkkolehdelle tiettyjä sääntöjä:

1. Propelli on verkossa ilmestyvä pelilehti. Sen vuoksi Propelliin ei ole tarkoitus kirjoitella muista asioista, kuin peleistä ja niihin liityvistä yhteisöistä.

2. Propellin tarkoituksena on tuottaa hyvää verkkolehteä. Täten asiaton kielenkäyttö sivustolla on kiellettyä.

3. Propellin tarkoitus on toimia kaikkien luettavana pelilehtenä, joten kaikenlaisen alle 18-vuotiaille sopimattoman sisällön julkaiseminen verkkolehdessä on ehdottomasti kiellettyä.

4. Etnisten ryhmien haukkuminen, syrjiminen, tai minkäänlainen loukkaava toiminta mitä tahansa ihmisryhmää kohtaan, on ehdottomasti kiellettyä Propellissa.

5. Sääntöjä voidaan muuttaa tarvittaessa.

Ohjeita chatin käyttöön

  • Kirjoita chatissa kohteliaasti, älä loukkaa muita ihmisiä tai heidän mielipiteitään.
  • Chattiin sovelletaan wikin yleisiä sääntöjä