FANDOM

SporeLogo Sivu kertoo Sporesta
Jos haluat lukea lisää tietoa pelistä, siirry Spore Wikiin tästä.
Sporen kansi

Sporen pelikotelon kansi

Zlipp-solu

Solulleni nimeltä Zlipp kehittyy aivot (Ei ole se eka solu)

Simppu-iso

Otus nimeltä Simppu (Ei myöskään ollut eka)

Spore on ehkä yksi Maxisin onnistuneimmista peli-ideoista The Sims -sarjan ohella. Pelin tarkoitus on luoda oma otuslaji ja kehittää se alkumerestä avaruuteen. Sporeen on tehty lisäosia ja erilaisia variaatioita on saatavana myös Nintendon Wii -konsolille ja DS -käsikonsolille.

Pelin grafiikat ovat hauskat ja olivat ilmestyessään kyllä hienot, toisaalta nyt, kun tietotekniikka on kehittynyt, niin olisi voitu grafiikoita parantaakin.

Pelistä oli jo suuret odotukset vuonna 2005, kun sitä ensimmäistä kertaa esiteltiin E3 -messuilla. Peliin lupailtiin lukuisia pelivaiheita: Molekyylipeli, Solupeli, Vesipeli, Otuspeli, Heimopeli, Kaupunkipeli, Sivilisaatiopeli ja Avaruuspeli.

Myöhemmin, kun peli ilmestyi, olisiko nyt ollut vuonna 2008, se sai muutamia pelipalkintoja. Itse olin vähitellen kuullut pelistä ja kaverien kehotuksesta hankin pelin "demon", Spore Otuseditorin demon. Vähitellen sain muutkin kaverit hurmattua peliin, kun loin otusmuokkauksella hauskoja otuksia. Ensimmäinen kerta oli tietty paras, mutta vaikkei kaikkia osia ollut saatavilla, riitti otuksissa iloa ihan hyvän aikaa.

Lopulta vuoden 2008 joulukuussa hankin itse pelin. Oli huikea tunne, kun asteroidi syöksyi kohti planeettaani ja ensimmäinen soluni pääsi alkumereen. Vähitellen se kehitti aivot ja siirtyi maalle.

Maalla saa hyvää tuntumaa itse pelistä, se on ehkä kaikista paras pelivaihe. Siinä ohjataan otusta ja sen lautaa maan päällä ja saalistetaan ruokaa itselle sekä ystävystytään otusten kanssa. Lopulta otus saa tarpeeksi suuret aivot ja pääsee perustamaan heimon.

Heimopelissä ohjataan heimoa ja tuhotaan ja liittoudutaan heimojen kanssa. saatuaan kaikki heimot tuhottua/liittolaisiksi, siirrytään sivilisaatiopeliin.

Sivilisaatiopelissä pelaaja ohjaa kaupunkeja ja kulkuneuvoja. Kerätään rahaa tuottamalla rohtoa ja perustetaan/vallataan/ostetaan kaupunkeja.

Pelin lopettaa avaruusvaihe. Siinä johdetaan ja kasvatetaan galaktista valtakuntaa ja lennetään avaruusaluksella ympäri galaksia. Pelivaihe ei käytännössä lopu, mutta siinä on taitotasoja ja ansiomerkkejä, joita kerätään.

Pelistä karsittiin siis lopuksi pois osa pelivaiheista ja myös joitain toimintoja poistettiin. Lopuutulos on hieno elämys, kun ekoja kertoja pelaa, mutta kun on vuoden pelannut, alkaa jo tympiä, kaikki on nähty. Pelissä hyvää on myös Sporepedia, jonne voi jakaa omia otuksiaan. Tämä yhteisöllistää pelin. Kuitenkin nykyään peliä pelaa melko harva, mutta faneja löytyy, eli ei kannata kuvitella olevansa yksin.

Plussat ja miinukset

+ Mahtavat editorit, joista riittää intoa, vaikka muuhun kyllästyisi. Monipuoliset ja helppokäyttöiset.
+ Huikea ensielämys.
+ Yhteisöllisyys.
+ Saa myös suomen kielelle.

- Liian nopeasti nähty.
- Maxis jätti pelin kuin kesken: Mieleen tulee valtavasti ajatuksia, joita peliin olisi voinut lisätä.
- Nykyinen suomalaisten yhteisö melko pieni.
- Peli on jo parhaat päivänsä kokenut.

Tehnyt: X-O